FAQ - Vanliga frågor

Här hittar du vanliga frågor och svar FAQ om hur du beställer på Tältvärlden, hur du väljer rätt tält och hur du tar hand om ditt tält på bästa sätt.

Om du fortfarande funderar över något är du välkommen att kontakta oss.

FAQ

Felsökning

Möjlig orsak

  • Går trögt.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Byt plats på sidorna, löparen felmonterad. Tältet står för “bredbent”, för låg mitthöjd.

Möjlig orsak

  • Har packats ner blött, bör torkas 2-3 dagar.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Förtältet skall vara 100% torrt och rengjort innan nerpackning. Tältduken bör förvaras torrt men inte för varmt.

Var noga med att duken är väl rengjord och helt torr när den förvaras mellan säsongerna. Stativet ska även det vara noggrant rengjort och isärtaget. Förvara aldrig stativdelar i varandra eftersom fukt gör att de kommer att ärga fast i varandra. Att stryka på ett tunt lager bilvax ger också det ett bra skydd mot oxidering. Förvara tältet torrt och inte för varmt. Undvik utrymmen med stora temperaturväxlingar.

Möjlig orsak

  • Vagnen är upphöjd för mycket.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Placera vagnen på plant underlag utan att höja upp den för mycket.

Möjlig orsak

  • Tältet för litet till vagnen.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Kontrollera A-måttet på vagn och tält.

Möjlig orsak

  • Dålig ventilation.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Låt ventilationsluckan vara öppen.

Möjlig orsak

  • Fukt från marken.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Lägg en plastpresenning under mattan.

Ett helt nytt eller en mycket uttorkat tältduk kan vid regn släppa igenom vatten i sömmarna. Tråden som används behöver ta åt sig fuktighet för att svälla och därmed täta hålen efter synålen. Vid regn på ett nytt tält hinner inte alltid tråden svälla tillräckligt snabbt utan suger igenom vattnet till dropp på insidan. Vid torrt och varmt väder torkar tråden och läckaget upphör. I sällsynta fall kan man behöva förstärka trådens förmåga med en sömimpregnering. Det rekommenderas också att minst en gång varje säsong behandla sömmen med detta för att bevara sömmens kvalité och totala livslängd. Det är i det närmaste omöjligt för den behandlade tältväv som används att släppa igenom vatten annat än som ovan. Regn kyler dock ned tältduken och den höga luftfuktigheten föranleder ofta då kondensbildning inuti tältet. Vattenpärlorna samlas vid sömmar och stativ och föranleder dropp som alltså inte ska förväxlas med läckage.

Möjlig orsak

  • Fönstren nedpackade våta.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Låt torka luftigt.

Möjlig orsak

  • Dåligt underhållet.
  • Avlagringar av salt från havet på tältduken, luftföroreningar, pollen, insekts-spill m.m.
  • Drivgas från sprayflaskor (insektsspray, hår spray osv.).

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Förtältet spolas rikligt med rent vatten och borstas sedan med en mjuk borste. (Högtryckstvätt och rengöringsmedel är absolut förbjudet)

I EuroTents och Wera används en speciellt belagd syntetväv (TenCate Allseason) som har mycket goda egenskaper mot smuts och fukt. Men för att motverka tältdukens nedbrytning av luftföroreningar, aerosoler, myggmedel, rökning och liknande rekommenderas du ändå att tvätta av tältet ett par gånger varje säsong. Bäst tvättas det med ljummet vatten utan tillsatser av lösningsmedel. Använd en svamp eller mjuk borste och rikligt med vatten.

Möjlig orsak

  • Dålig uppspänning.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Vid god uppspänning samt några dagar i solen slätar oftast taket ut sig.

Möjlig orsak

  • Tältet dåligt uppspänt.
  • Tältet för stort för vagnen.
  • Felplacering av vagnen.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Spänn alla stänger.
  • Sätt alla markpinnar.
  • Kontrollera att avståndet från nederkant av tältet till marken är minst 12 cm så att spänsten i gummibanden utnyttjas.

Möjlig orsak

  • Slitage.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Kan eventuellt vara små på den utvändiga beläggningen. Detta betyder normalt inte något för tätheten eller hållbarheten.

Möjlig orsak

  • Mögelfläckar.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Vid mögelfläckar på insidan taket, tvätta med ljummet vatten.

Möjlig orsak

  • Dåligt underhållet.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Stativet rengörs från smuts och jord och behandlas eventuellt med bilvax.

Möjlig orsak

  • Har packats ner blött.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Stativet skall vara 100% torrt innan det packas ner.

Duk och stativ är effektivt behandlade för att motstå naturens angrepp i form av röta och korrosion. Trots detta är det mycket viktigt att sörja för god ventilation. I synnerhet höst och vår då kondensbildningen är som allra högst. Ha alltid ventilationsluckan öppen och lätta gärna på vagnkappan för att bättra på luftcirkulationen. En tättslutande plast under mattan hjälper till att stänga ute jordfuktigheten och minskar på så sätt kondens och fuktangrepp på väven. (se vidare Läckage)

Möjlig orsak

  • Dålig uppspänning eller veck från nedpackningen.

Åtgärd / Vad kunde man gjort

  • Vid god uppspänning samt värme slätar ofta fönstret ut sig.
  • Djupliggande matthet kan ej undgås med nuvarande framställningsteknologi.
FAQ

Välja tält

A-mått

A-måttet är längden från marken genom hela husvagnens tältskena och ner till marken igen (ca. 30 cm ut från sidan). Det är lättast att mäta med hjälp av ett snöre från marken genom tältskenan. Isabella hjälper dig att hitta ditt A-mått >

För att hitta rätt förtält till din husbil är det viktigt att du vet din monteringshöjd. För att få fram monteringshöjden mäter du från marken upp till den undre kanten av markisboxen, där tältskenan sitter. Andra faktorer att ta hänsyn till för att få fram ett förtält som passar just dig är hur lång markisboxen är. Vet du detta har du kommit ett långt steg mot att finna ett förtält till din husbil. För husbilar finns det två olika alternativ att välja mellan – fristående tält eller lufttält.

Beställningar

När du gjort din beställning skickas en orderbekräftelse till dig via mail.  Om du inte har några andra önskemål så levereras din beställning inom 3-5 arbetsdagar. Beställningsvaror som t.ex. året runt-tält kan ta längre tid. Är leveranstiden längre kontaktar vi dig så att du får ett leveransbesked. Du väljer själv vart du vill ha dina varor levererade.

Leveranser upp till 20 kilo hämtar du själv vid transportörens utlämningsställe. Du får ett SMS när det kan hämtas.

Vid leveranser över 20 kilo kontaktas du av transportören via telefon eller SMS innan din utleverans sker.

En leverans som du inte hämtat ut skickas tillbaka till oss efter 10 dagar. Om vi får tillbaka paket som inte blivit utlösta kommer Tältvärlden att debitera kostnaden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnader (f.n. 450 kronor). Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Som transportör för våra leveranser används för närvarande DHL och Schenker.

Spåra paket: 

DHL
Schenker 

På Tältvärlden använder vi oss av Svea Bank betallösning och BankGiro Direkt (vid ordrar över 50.000SEK). Vi kan erbjuda er följande alternativ som betalningslösning via Svea Bank:

– Delbetalning (belopp upp till 75.000 SEK)

– Faktura (belopp upp till 75.000 SEK)

– Swish

– Kortbetalning

Vi erbjuder fri frakt vid ordrar över 10 000 kr.

Läs mer om våra betalningsvilkor här.

På Tältvärlden kan du välja att få din order fraktad till dig. Du kan även välja att hämta din beställning själv i vår butik på Hammarö helt kostnadsfritt.

Klicka på länken nedan för att läsa mer om våra frakter

Leverans & Frakt

Reklamation & retur

Ångrar du köpet och vill returnera varan gäller öppet köp 14 dagar från mottagandet. Om du som kund valt faktura och önskar returnera en vara så har du som kund ändå ansvar för att betala fakturan innan förfallodatumet. En vara som skickas tillbaka måste vara oanvänd och förpackad i originalförpackningen. Vid en godkänd retur så betalas köpbeloppet exklusive frakt. Återbetalningen kommer att göras till ditt bankkonto, därför ber vi dig både clearingnummer och kontonummer. Det kan ta upp till fem bankdagar innan pengarna syns på ditt konto. 

Alla våra produkter från Eurotents har fem års garanti, övrigt sortiment har tre års garanti. Följesedeln som medföljer vid beställningen fungerar som garantibevis. Är levererad vara felaktig, eller skadad, går det bra att reklamera den. Kontakta oss för ytterligare information om hur du går tillväga:

054 – 52 49 29
[email protected]

Retur- och reklamationssedel hämtas här. Garantin omfattar inte transportkostnader men vid en godkänd reklamation under garantitiden återsänder vi varit kostnadsfritt efter åtgärd. Vid eventuell tvist följer vi allmänna reklamationsnämndens beslut. 

Sök

Din semester börjar snart!
Sök efter ditt framtida förtält här.